fredag , oktober 18 2019
Home / Generelt / Debito: Inkasso til hotel og restaurationsbranchen

Debito: Inkasso til hotel og restaurationsbranchen

Er du resturantør, kok, bogholder eller ejer af en restaurant, køkken, café eller catering så kender du uden tvivl til udfordringerne med dårlige betalere. Netop Hotel- og Restaurationsbranchen er i Danmark særlig hårdt ramt, sammenlignet med de lande vi normalt sammenligner os med; Sverige, Norge, Tyskland og Holland – når det gælder dårlige betalere og mad, oplevelser og ophold der ikke bliver betalt.

Der findes ingen kendte årsag til hvorfor danske kroer, hoteller, køkkener og restauranter er særlig hårdt ramt af dårlige betalere i netop Danmark. Hos inkassovirksomheden Debito mener vi at årsagen årsagen til de mange ubetalte regninger i branchen sandsynligvis skal findes i manglende økonomisk styring blandt især de mange små aktører i branchen – og det kan koste dyrt på bundlinjen.

For netop økonomisk styring er essentielt for at have et overblik over sin økonomi – og dermed også over sine dårlige betalere. Uanset om du spørger et inkassofirma eller for den sags skyld en inkassoadvokat vil de svare samstemmende at jo hurtigere du sender en sag til dem – jo hurtigere og mere effektivt vil du få løst din sag. For det er bevist, at jo længere tid der går fra af en faktura skulle have været betalt – til den kommer til advokat eller inkassofirma, ja jo ringere bliver din succesrate også.

1. Det hele starter med et overblik

Uanset hvilken virksomhed du driver er et overblik over din økonomi essentiel for at drive din forretning. Det er langt fra nødvendigt at dit regnskab er bogført op og ajour hver eneste dag – men afhængig af størrelsen af din virksomhed, bør du som minimum være ajourført med fakturering, bogføring og bankafstemning mindst 1 – 2 gange om måneden. Dette bør stige i takt med din virksomhed vokser.

Essentielt set er dit regnskab ajourført hver dag – eller 2-3 gange om ugen.

Såfremt du ikke selv kan interessere dig for bogføring, fakturering og bankafstemning – eller for den sags skyld udsendelse af rykkere, pålægning af rykkergebyr, påkravsskrivelse eller inkassovarsel. Så er det vores anbefaling af du ansætter en bogholder, måske blot på freelancebasis, de vil kunne gøre det langt mere effektivt end du selv vil kunne.

2. Opsæt procedure i bogholderiet og overhold dem

Rigtig mange virksomheder har ingen procedure for hvad man gør med dårlige betalere, ubetalte fakturaer – og dermed ingen procedure for om en sag sendes til hverken inkassovirksomhed, inkassoadvokat eller måske direkte i fogedretten.

Uanset om du selv står for virksomhedens bogføring – eller har en ekstern bogholder til at stå for det, ja så skal du sikre dig, at bogholderen har faste procedure for alle processerne i bogholderiet. Det gælder måske lige fra udsendelse af fakturaer, bogføring og ikke mindst inkasso. For hvordan håndteres de enkelte forhold? Hvornår håndteres de? Hvem håndterer dem? Det er sådan forhold du i samarbejde med din bogholder bør have styr på. Der må med andre ord ikke være tvivl om hvem der eksempelvis sender første rykkerskrivelse, hvornår det gøres og hvem der gør det. Det samme gør sig gældende med inkassovarsel, påregning af renter, rykkerskrivelser, inkassovarsel osv.

  1. Opsæt procedure for inkasso

Nøjagtig som med det generelle bogholderi – så er procedure for jeres dårlige betalere og inkasso ligeledes essentiel; hvis I ønsker jeres penge hurtigt hjem. Det gælder uanset om det er egeninkasso eller lader et inkassofirma / advokat gøre arbejdet.

Det bedste råd ethvert inkassofirma eller advokat kan give en bogholder er: Gør noget ved jeres dårlige betalere. Gør det konsekvent og gør det hurtigt. Det er opskriften, hvis du som virksomhed ønsker succes med inkasso – uanset om du står for den selv igennem egeninkasso eller du ønsker at få et inkassofirma eller en advokat til at foretage inkassationen og dermed inddrivelsen af gælden.

Med andre ord er det essentielt at du som virksomhedsejer og bogholder er enige om følgende:

  • Hvad gør vi når en kunde ikke betaler?
  • Hvem gør noget?
  • Hvornår gør vi noget?

Der er mange måder at håndtere dårlige betalere på når man taler om egeninkasso – og historisk set har det da også vist sig, at virksomhederne kan gøre meget selv, uden om både advokat og inkassovirksomhed.

4. Husk dine gebyr

Har en kunde ikke betalt jeres mellemværende har du som virksomhed og kreditor mulighed for at tilføje en række gebyr, renter, inkassosalær, kompensationsgebyr og rykkergebyr. Desværre har rigtig mange virksomheder desværre ikke styr på de mange gebyrer – og det er en skam i forbindelse med inkasso; for de kan ofte være ret effektfulde hvis man kører egeninkasso.

Hos Debito har vi specialiseret os i inkasso og arbejder ud fra ”no cure, no pay” – og tilbyder dermed gratis inkasso, hvis vi ikke formår at løse din sag.

About admin

Check Also

Sådan stabler du en succesfuld temafest på benene

Det behøver ikke at være Fastelavn eller Halloween for at give dig en god undskyldning …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *